Lékárník dokázal redukovat i lékové chyby způsobené lékařem, které mohly poškodit pacienta. Chyby pravděpodobně bývají častěji ve skupinách léčiv, kde je mezi přípravky hodně generik anebo u přípravků v retardovaných lékových formách. Větší počet generik zvyšuje riziko duplicit a retardované formy riziko, že lékař předepíše léčivo v dávkování obvyklém pro lékové formy bez retardace. V našem souboru bylo několik vážných pochybení, která mohla pacienta skutečně poškodit - např. dvojnásobná dávka betablokátorů u seniora nebo ve výsledcích neuvedený případ vysoké dávky tramadolu (150 mg) předepsáný lékařem subtilní pacientce (75 let) s poškozenými játry, která užívala obvykle tramadol o síle 50 mg. Tato kazuistika nebyla uvedena respondenty v souboru, ale řešili jsme ji v rámci dotazů lékového informačního centra. Lékárník nemohl takovou chybu odhalit, protože pacientka chodila pro léky do jiné lékárny, a proto nebylo možno zkontrolovat její předpis s lékovým záznamem. Navíc ještě pro lék poslala ošetřovatele, a tak neměl lékárník možnost posoudit vhodnost dávky ve vztahu k habitu pacientky. Pacientka po druhé dávce tramadolu upadla a bylo jen velké štěstí, že si nezpůsobila další zdravotní komplikace. Ve vztahu k lékaři našli respondenti nejvíc chyb, které mohly poškodit pacienta. Bude zajímavé, jak dopadnou konečné výsledky. Je jen škoda, že pravděpodobně nedostatek času nedovolil všem respondentům rozepsat se o konkrétních případech. Toto musíme při další dotazníkové akci zdůraznit. Kromě příkladů nalezených chyb nás zajímá i způsob řešení, nebo kdo chybu skutečně odhalil. Odhalily by se tak i nerelevantní chyby. Už dnes se však ukazuje, že pacient profituje, pokud navštěvuje jednu lékárnu, která má zájem o jeho zdraví. Pokud tam mají záznamy o předchozí terapii, tak lze daleko snadněji chybu lékaře odhalit. Za optimální řešení můžeme chápat lékové záznamy pacienta, ale i aktivní využívaní záznamů předchozích vydaných léčiv (léková historie pacienta) může pomoci identifikovat lékové chyby. Uvedení chyby do dokumentace pacienta v lékárně by mohlo i přispět k přesvědčení veřejnosti, že lékárník není jen prodavač, ale i partner dalších zdravotníků - expert na léčiva. Elektronický předpis, tj. předepsání léčiva na PC (nemusí však znamenat zaslání receptu elektronickou formou přímo do lékárny) má snížit chybovost, protože recepty jsou lépe čitelné. Objevuje se tu však chyba z přehlédnutí a je nutno se tím v praxi zabývat. Elektronické recepty mají budoucnost, ale je nutno počítat, že mohou být zatíženy touto chybou. Ukazuje se, že lékaři nebudou ovládat názvy účinných látek v lékové formě a v paměti uchovávají pouze firemní názvy. Tento signál vyvozujeme z faktu, že respondenti uvádějí, že lékař často zaměnil léky, které podobně znějí. Tento problém bude aktuální i v budoucnosti, protože už nyní pozorujeme velký marketingový tlak farmaceutických firem a tím i materiální stimulaci lékařů předepisovat právě jejich přípravky. Je nutno počítat i s vlivem EU. Léčiva z jednotlivých členských zemí začnou pronikat do jiných a to ještě zvýší nepřehlednost v názvech jednotlivých přípravků. Lékárník se musí specializovat na účinné látky a do budoucnosti by bylo výhodné zavést i generický předpis. S neznalostí účinných látek ze strany lékařů pak také souvisí vyšší riziko duplicit (předepisování či podávání dvou či více léčiv se shodnou účinnou látkou). Ty se vyskytují čím dál častěji, zvyšují expozici účinnými látkami a byly často reportovány respondenty jako chyba. Pokud bude mít společnost zájem odhalovat lékové chyby a předcházet jim, bude to znamenat v budoucnosti další důraz na vzdělání lékárníka v klinické farmacii, a tím se změní kontrola lékaře ve spolupráci s ním. Domníváme se, že by to pomohlo, protože lékárník, který zná lépe klinický stav pacienta a záměr lékaře, by byl schopen lépe odhalit i jiné potenciální lékové chyby. Chyby zdravotní sestry Bylo překvapující, že si lékárník uvědomoval i chyby zdravotní sestry. Přitom lze teoreticky očekávat vztah lékárník - zdravotní sestra spíše v nemocnici. V našem souboru však byly pouze 3 % nemocničních lékárníků. Nemocniční lékárníci v České republice nemají zatím kontakt s klinikami nebo odděleními nemocnic nebo jej mají pouze velmi omezený, a proto se chyby vyskytující se na oddělení v našem souboru neobjevily. Přitom v zahraniční publikacích existují doklady o tom, že právě tyto chyby vedou často ke smrti nejen z důvodu, že vážně nemocný pacient je citlivější k chybám, ale také proto, že se tu podávají léčiva parenterálně. Navíc zdravotní sestra vůbec není vzdělávána ve vědách o léčivech (dokonce ani v bakalářském studijním programu ošetřovatelství a navazujícím magisterském programu není farmakologii věnováno více než jeden semestr) a zatím neznáme nemocnice, kde by jako jednu z povinností nemocničním lékárníkům dávali za úkol tuto vědomostní propast u zdravotních sester napravovat. Proto mohou zdravotní sestry využívat pouze svých menších nebo větších empirických znalostí. Podle našeho souboru je však s chybami zdravotních sester nutno počítat i v péči o ambulantního pacienta. V praxi se totiž ukazuje, že lékaři si zjednodušují svou práci a nechávají předepisovat léčiva sestrám. S touto praxí se setkáváme i v jiných zemích a dokonce to vedlo v Kanadě k povolení předepisovat opakovaně podávaná léčiva chronicky nemocným pacientům jak zdravotním sestrám tak lékárníkům. U nás toto de jure neplatí, ale jak je vidět lékárníci vnímají (i z výpovědi nemocných), že zdravotní sestra léky předepisuje. Přitom dělá podobné chyby jako lékař. Zůstává otázkou, zda lékař kontroluje preskripci - v některým případech, jak dokumentovali naši respondenti, je tato kontrola málo účinná anebo ani není. Bude zajímavé, zda bude tento signál potvrzen i na větším souboru. Chyby pacienta Bylo potěšující, že asi 70 % respondentů má kontakt s pacientem – tj. nejen vydá léčivo, ale vede s nimi aktivní odbornou konzultaci o tom, jak lék užívat a jaké s tím souvisejí rizika. Myslíme, že je nutno tuto aktivitu ještě posílit. Potvrdil se předpoklad, že v našem souboru budou případy nalezených rizik non-compliance, chyb pramenících z nedostatku informací nebo ze zavádějících informací. Ty jsou signálem potenciálních chyb pacientů při užívání léčiv. Pacient je u lékaře často stresovaný a paradoxně nemívá lékař na pacienta vždy dostatek času (toto je nutno také ještě cíleně sledovat), a tak se dostává pacient u lékaře do stejné situace jako v lékárně, kde při běžném provozu není na pacienta dostatek času. Na rozdíl od většiny lékáren je však alespoň u lékaře zajištěno intimní prostředí. Už ale i z tohoto výzkumu se ukazuje, že lékárníci musí znovu zavádět dispenzační místnosti či jim podobné prostory a v době volnějšího provozu v nich s pacienty intenzivněji konzultovat jejich problémy související s léčivy. Tato praxe funguje velmi úspěšně v lékárně Thomayerovy nemocnice a je u pacientů oblíbená. Lze očekávat, že kromě přesné informace o podání léku (aby pacienti neužívali, jak je uvedeno v našem souboru např. i přidané sušicí prostředky) je potřeba zlepšit informovanost nemocných vyšší kvalitou příbalových letáků či obecným varováním o rizicích (často pacienti užívají i několik léčiv se stejnou účinnou látkou). Je nutno u nich zvýšit povědomí o tom, že pokud navštěvují různé lékaře, měli by jim sdělovat terapii předepsanou jiným lékařem nebo alespoň konzultovat tuto kombinaci s lékárníkem. V EU se uvažuje o prospěšnosti jednodávkového systému i v ambulantní péči s cílem omezit tak chyby u pacientů. Chyby systému S velkým napětím jsme čekali, jak respondenti vyplní chyby systému. Ukazuje se, že lékárníci začínají přemýšlet o souvislostech negativních jevů, které mohou poškodit pacienta a že mezi to patří i nastavení a řízení zdravotnictví. Vidí problémy v neregulované péči a možnostech pacienta navštěvovat různé lékaře, čímž vzrůstá riziko duplicit. Je zajímavé, že někteří respondenti označili toto jako chybu pacienta a jiní jako chybu systému. Také nedostatečná kontrola z pohledu plátce předepisovaných léčiv, rovněž fungování zdravotnických zařízení je příčinou rizik pro pacienta. My sami máme zkušenosti, že většina zdravotních pojišťoven nechce vydat data pro jejich epidemiologické hodnocení, při kterém by se prokázaly chyby v systému, které ohrožují pacienta. Je dobré, že si respondenti uvědomili, že i nedostatečná regulace firemních názvů léčiv a nesnadno rozlišitelná jednotlivá balení léčiv zvyšují riziko záměn. Také nepodporování spolupráce zdravotníků a nezajištění adekvátní informovanosti veřejnosti a pacientů jsou aspekty, které vedou k chybám. Proto by jistě pomohlo, pokud by vláda podpořila spolupráci nejen mezi zdravotníky ale i zdravotníků se zdravotními pojišťovnami. Systém by měl vyžadovat i kvalitní dokumentaci na všech úrovních zdravotní péče, včetně péče lékárenské a přehodnotit honorování lékárníků dle hodnoty poskytnuté péče. Také určitá povinná doba registrace pacientů v konkrétní lékárně u některých skupin pacientů (chronicky nemocní, malé děti apod.) může přispět k omezení rizik. Podobný model je zaveden ve Švýcarsku. Jednou z možností je i podpora lékových informačních center a podpora výzkumu, který bude analyzovat rizika farmakoterapie a vzniklé chyby. Závěr Lékárník se zdá být podle předběžných výsledků dobrým subjektem pro rozvoj kultury bezpečnosti farmakoterapie. Zmiňovaný dotazník plánujeme použít ještě asi u 500 respondentů a pak bychom již měli být schopni popsat základní lékové chyby, které se v České republice objevují. Musíme však zdůraznit i nutnost uvádění konkrétních případů. V současnosti však i tato pilotní studie přinesla jako jedna z prvních signály o možných lékových chybách v České republice. Literatura Allan E.L., Barker K.N.: Fundamentals of medication error research. Am. J. Hosp. Pharm., 1990, Vol.47, p. 555-571. American Society of Hospital Pharmacists: ASHP Guidelines on preventing medication errors in hospitals. Am. J. Hosp. Pharm., 1993, Vol.50, p.305-314. American Society of Health-Systems Pharmacists: Suggested definitions and relationships among medication misadventures, medication errors, adverse drug events, and adverse drug reactions. Am. J. Health-Syst. Pharm., 1998, Vol.55, Figure 1 p.166. Barker K.N. a spol.: The medication error problem in hospitals: I- The detection and the use of errors measurement of medication systems. Hospital Formulary, 1966, Vol. 1, p.29-34. Bates D.W. a spol.: Incidence and preventability of adverse drug events in hospitalized adults. J. Gen. Intern. Med., 1993, Vol.8, p. 290. Bates D.W. a spol.: Incidence of adverse drug events and potential adverse drug events. J. Am. Med. Assoc., 1995, Vol.274, n°1, p. 29. Bates D.W. a spol.: Relationship between medication errors and adverse drug events. J. Gen. Intern. Med., 1995, Vol.10, p. 199-205. Brennan T.A. a spol.: Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: results of the Harvard medical practice study I. New Engl. J. Med., 1991, Vol.324, p.370-376. Cohen M.R. (Ed.): Medication errors. American Pharmaceutical Association, Washington, 1999, p.20.1-20.34. Cooper J.B. a spol.: National Patient Safety Foundation agenda for research and development in patient safety. MedGenMed, 2000, Vol.2, Davis R.M. and Pless B.: BMJ bans accidents: accidents are not unpredictable. BMJ, 2001, Vol.322, p.1320-21. Dean B., a spol.: What is a prescribing error ? Quality in Health Care, 2000, Vol.9, p.232-237. Donabedian A.: The quality of care. How can it be assessed? JAMA. 1988, Vol.260, p.1743-1748. Fialová a spol.: Potentially inappropriate medication use among elderly home care patients in Europe. JAMA. 2005 Mar 16;293(11):1348-58 . Helper D.D. & Strand L.M.: Opportunities and responsibilities in pharmaceutical care. Am. J. Pharm.Educ., 1989, Vol.53 (Suppl.), p.7S-15S. http://www.ismp.org http://www.upol.cz http://www.pharmazeutische-zeitung.de/pza/2003-31/pharm8.htm Leape L.L. :Preventing adverse drug events. Am. J. H-Sys. Pharm., 1995, Vol.52, p.380. Leape L.L. a spol.: Systems analysis of adverse drug events. J. Am. Med. Assoc., 1995, Vol.274, p.35-43. Nashef S.A.M.: What is a near miss ? Lancet 2003, Vol.361, p.180-181. Vlček J.: Budování kultury bezpečnosti při používání léčiv. http://www.medon-solutio.cz/online2005 Winterstein, A. a spol.: Altere multimorbide patienten werden in Apotheken gut Betreut. Pharm. Ztg. 146, 2001, vol 146, str.. 833-841 Autor Doc. RNDr. Jiří Vlček, CSc. Prezident ESCP, Brusel Katedra sociální a klinické farmacie, Farmaceutická fakulta Univerzity Karlovy Mgr. Josef Malý Katedra sociální a klinické farmacie, Farmaceutická fakulta Univerzity Karlovy
|